Mälu nõrkuse mõju õppimisele
Individuaalne jõukohastamine on vajalik kõikides õppeainetes, kui esinevad raskused:
tähtede ja numbrite omandamisel;
tähestiku, arvujadade, sh aastaarvude omandamisel;
nimede, faktide meelespidamisel;
enam kui 5-sõnaliste ütluste puudulikus mõistmises;
võõrkeeltes sõnade meeldejätmisel;
õigekirja kinnistumisel;
reeglite meelespidamises ja selle õigeaegses rakendamises;
matemaatiliste faktide, valemite, korratabeli, tehete lahenduskäikude jne omandamises;
päheõpitava materjali omandamises (aeglane omandamine, kuid kiire unustamine);
varem õpitu meenutamises.
Soovitatavaid võtteid individuaalseks arendustööks
Õpitava paremaks meeldejätmiseks vajalike tingimuste loomine: sobivad keskendumistingimused, elgelt sõnastatud või tajutav eesmärk ülesannete täitmiseks, huvi loomine meeldejätmise vastu, seoste loomine, puhkepauside planeerimine.
Meelespidamise toetamiseks päeviku kasutamine.
Õppematerjali omandamise aja ja materjali mahu (sh kodutööde mahu) reguleerimine.
Töömälu mahtu arvestav materjali liigendamine ja kohandamine (sh lausepikkus).
Meeldejäetavate juhendite esitamine valdavalt kirjalikult või graafiliselt. Suuliselt esitada lühikesi õpitegevust käivitavaid juhendeid, korrata neid, meenutada juhendit mõne aja möödudes.
Praktiliste tööde juhised esitada kirjalikult töölehel, suunata nende korduvale lugemisele.
Ainealaste abimaterjalide kasutamine (korratabel, sõnastikud, valemite kogumikud, ise koostatud ainealane abimaterjal jm). Meenutamise soodustamiseks lisada abimaterjalidesse konkreetsed viited õpikus käsitletavale.
Iseseisvate ülesannete täitmine graafiliste algoritmide jm abivahendite alusel.
Tunni algul uue materjali paremaks meeldejätmiseks eelmise tunni materjali kordamine, õpitava materjali seostamine varemõpituga ja teistes ainetes õpitavaga. Meeldejätmiseks on vaja õpetada ja harjutada last looma teda toetavaid individuaalseid seoseid.
Tunni lõpus kokkuvõtete tegemine ja olulise omandatava teabe meenutamine.
Verbaalse materjali seostamine näitliku ja skemaatilise materjaliga või isikliku kogemusega. Ainealase sõnavara pidev arendamine (sõnastuse varieerimine, lisaselgitused, ümbersõnastamised).
Regulaarne kordamine erisuguste seoste loomiseks (muutes rühmitusalust ja üldistusastet). Lähtuda seisukohast, et mõtestamata ja seostamata õpitav materjal ununeb kiiresti.
Meenutamise suunamine võimalikult konkreetsete küsimuste ja ülesannetega.
Õppematerjali omandamise toetamine eri meeltega tajumise abil: visuaalne ja verbaalne näitlikustamine, iseseisev lugemine, oma sõnadega ümberjutustamine, praktiline sooritamine jne.
Märkmete tegemine ja konspekteerimine, olulise aine- või teemaalase teabe värviliselt esiletõstmine.
Õppematerjali omandamine esmalt häälega, seejärel vaikselt lugedes, küsimustele vastates või jutustades.
Mäluvõtete õpetamine ja kasutamine:
mõtestatud kordamine – motoorsete vilumuste, sõnade, faktide jm omandamiseks;
vaheaegadega kordamine – seaduspärasuste, valemite, luuletuste jms õppimiseks ning kontrolltöödeks ja eksamiteks valmistumisel;
märksõnade, skeemide, tabelite kasutamine – mõttelünkadega teabe meeldejätmiseks;
mistahes sõnalise materjali omandamiseks kujutluspiltide loomine; õpitava seostamine situatsioonidega, tegevuste, emotsioonidega; õppematerjali grupeerimine hierarhilistesse kategooriatesse; teabe mõtestamine (kokkusurumine), subjektiivne rühmitamine (alates II kooliastmest).