Matemaatiliste oskuste eakohasest arengust mahajäämuse korral vajavad individuaalset
jõukohastamist arvutamise, mõõtmise ja arvuridade järjestusega seotud valdkonnad:
matemaatikas, keemias, füüsikas;
kunsti- ja tööõpetuses;
ajaloos jne.
Arendatavad oskused, mis läbivad kõiki õppeaineid
Orienteerumine ruumis ja ajas, ruumi- ning ajataju arendamine.
Toimingud kogumitega (ühendamine, eraldamine, võrdlemine).
Loendamine.
Kogumi, arvu ja numbri seostamine.
Võrduste koostamine ja lahendamine, sh objektide, sümbolite ja skeemide abil.
Tekstide ja võrduste sobitamine.
Matemaatiliste tekstide mõistmine, sh ülesandes esitatud ja sisu kohta esitatud küsimuste eristamine.
Mõõtmine.
Arvutamis- ja lahendamisalgoritmide kasutamine.
Individuaalsete abimaterjalide (nn „tarkvara”-kogumikud, ajatelg jne) koostamine,
täiendamine ja kasutamine.
Soovitatavaid võtteid individuaalseks arendustööks
Motoorika arendamine – pusled, plaksumängud, sõrmevingerdused, tööd plastiliiniga jm.
Numeraalse töömälu mahu arendamine (järjest pikemate arvuridade järele kordamine).
Kogumite-arvude-numbrite seoste tutvustamine läbi eluliste situatsioonide,
õpetatava seostamine lapse kogemustega.
Pildi joonistamine/värvimine numbrite ühendamise teel või arvutamistehtele vastavalt.
Baasoskuste arendamine, seoste leidmine (loendamine, võrdlemine, liitmine, lahutamine, korrutamine, jagamine), ka pildimaterjali abil.
Erinevate arvutamisstrateegiate tutvustamine, soodustades lapsele individuaalselt sobivate leidmist ja kasutamist.
Arvutamise õigsuse ja peastarvutamise kiiruse arendamine enesekontrollivõimalusega arvutimänge kasutades.
Matemaatilise loogika arendamine probleem- ja nuputamisülesandeid kasutades ning erinevaid lahendamisvariante leides või tutvustades.
Õppematerjali näitlikustamine – illustratsioonid, skeemid, üheselt mõistetavad sümbolid. Soovitatav on kasutada verbaalset lisaselgitust ülesannetes väljendatud situatsioonide mõistmiseks.
Kindlustada tööjuhendi ja lahendamiskäigu täpne mõistmine. Esitada ülesande lahenduskäik ainealasele algoritmile toetudes ”väikeste sammude” kaupa.
Ainealaste oskussõnade (sh mõõtude nimetused) tundmine. Koostada abimaterjal, milles sõnad esitada koos kasutusvariantidega.
Ainematerjali omandamiseks seoste tutvustamine (näit. arvurida, korrutustabel, ajatelg, mõõtmine), seostada õpitav materjal teistes ainetes õpitavaga. Toetada matemaatiliste oskuste arengut funktsionaalse lugemisoskuse abil.
Enesekontrolli arendamine tööjuhendi meenutamise (mida oli vaja teha) ja individuaalsete abivahendite kasutamise teel. Tegevuse sõnastamine protsessi käigus ja pärast sooritust.
Arvutamisülesannete puhul eri ainete tundides individuaalsete abivahendite kasutamisele suunamine. Lapsele on vaja õpetada abi küsimist ja abivahendi kasutamist!
Õpitu harjutamine või kinnistamine arvuti abil. Automaatset tagasisidet andvate mängulist ning interaktiivsust sisaldavate treeningprogrammide kasutamine.
Arvutamisoskuse, mälu ja reageerimise treenimine pranglimise abil.
Arvutamist ja loogikat arendavate strateegiliste lauamängude (”Aeg maha!”, ”Elu on selline” jne) kasutamine.
(“Lapse arengu, oskuste ja tunnetusprotsesside mõju õppimisele. Nõuandeid individuaalseks arendustööks.” 2013, Erg, L., Kontor, A.)